Landstede Groep

“Met hart en ziel voor de Pedagogisch Educatief Professional-opleiding” – Henk Drost over zijn rol in de topopleiding

13 november 2025

Voor het derde jaar op rij is de associate degree-opleiding Pedagogisch Educatief Professional (ad PEP) aan Hogeschool KPZ uitgeroepen tot Topopleiding in de HBO Keuzegids. Een prestatie om trots op te zijn.

Wat maakt een opleiding tot een topopleiding? Volgens Henk Drost, tutor binnen de Pedagogisch Educatief Professional (PEP)-opleiding, is het de combinatie van persoonlijke ontwikkeling, praktijkgerichtheid en een diepgewortelde passie voor het vak. Al zes jaar is hij betrokken bij de PEP en zijn enthousiasme is aanstekelijk: “Ik geniet van wat ik kan, weet wat ik kan, en ik geniet om daarmee bezig te zijn.”

Van coach tot tutor: een persoonlijke benadering
Henk begon als coach en praktijkbegeleider, maar noemt zichzelf inmiddels tutor – een term die sinds kort binnen de opleiding wordt gebruikt. Zijn rol draait om persoonlijke professionele ontwikkeling (PPO): studenten leren zichzelf kennen, reflecteren op hun handelen en ontdekken hun kwaliteiten en uitdagingen. “We beginnen vaak met een levenslijn: wie ben jij, waar kom je vandaan? Vanuit daar kijken we naar je ontwikkeling in de praktijk.”

Ik doe het met mijn hart. En zolang ik dat blijf voelen, blijf ik met plezier werken.

Een diverse en ervaren doelgroep
Wat de PEP-opleiding uniek maakt, is de doelgroep: professionals uit de kinderopvang, het jeugdwerk en het basisonderwijs, variërend van jonge afgestudeerden tot mensen van veertig of vijftig jaar met jarenlange ervaring. “Dat maakt het interessant en uitdagend. Je kunt echt de diepte in, omdat ze al weten waar ze tegenaan lopen in hun werk.”

Je krijgt een veel betere professioneel. Niet alleen omdat ze meer kunnen, maar vooral omdat ze bewuster zijn van wat ze doen.

Samenwerking met het werkveld: leren in de praktijk
Studenten hebben een werkplek nodig en worden daar begeleid. Henk onderhoudt actief contact met het werkveld en bezoekt de locaties waar studenten werken. “Ze formuleren ontwikkeldoelen en ik kijk mee: lukt het om zich te ontwikkelen in hun rol? Worden ze goed begeleid?” De opleiding heeft directe impact: studenten worden bewuster, handelen vanuit theorie en groeien zichtbaar in hun professionaliteit.

Mijn rol is om te helpen snappen wat er gebeurt bij hen. Want vaak overkomt iets je, en dan is het waardevol om te begrijpen: wat gebeurt er nou bij mij?

Een brug tussen mbo en hbo
Henk ervaart de overstap van mbo naar hbo als verrijkend. “In het hbo wordt meer theoretische diepgang verwacht. Dat was wennen, maar het dwingt je om bewust na te denken over wat je doet en waarom.” Zijn bijdrage vanuit Menso brengt mensgerichtheid in een soms zakelijke hbo-cultuur. “We brengen wat meer ‘swoe’ in,” zegt hij met een glimlach.

Het verrijkt je. Je wordt gedwongen om niet alleen te denken: kan ik het? Maar ook: waarom doe ik het?

Trots en toekomstvisie
Trots is Henk vooral op de cultuurverandering die hij heeft doorgemaakt en de curriculumvernieuwing waaraan hij bijdraagt. “Ik voel me thuis bij de club. We zijn altijd bezig met verbeteren, dat is onze drive.” Voor studenten die de opleiding overwegen, heeft hij een duidelijke boodschap: “Het is een ongelooflijke meerwaarde voor je werk. Je leert waarom je doet wat je doet, en krijgt handvatten om beter te handelen.

Als je voelt dat je niet meer met je hart werkt, dan moet je nadenken. Maar ik geniet nog elke dag.