
De kracht van motivatie
Na twintig jaar weer in de schoolbanken en dan in één jaar tijd de BBL-opleiding Maatschappelijke Zorg niveau 4 halen. Het lukte Klaasje en Emmy met hard werken en goede begeleiding. ‘Als je iets doet wat je leuk en interessant vindt, kun je veel bereiken’, vinden ze beiden. Met hun toenmalige coach Janneke blikken ze terug op die tijd.
De vraag vanuit het werkveld naar BBL-studenten nam steeds meer toe’, zegt Janneke die als coach en docent de BBL studenten Maatschappelijke Zorg begeleidt. ‘Mbo Menso Alting startte met 7 studenten in september 2020 met de BBL: een combinatie van werk en één dag per week naar school. Nu volgen rond de 40 studenten de BBL-opleiding en je kunt op veel momenten starten tijdens het schooljaar. Er wordt veel in de groep geïnvesteerd, want in verbinding leer je het meest. Maar iedere student volgt zijn eigen route, echt maatwerk.’
Onbewust bekwaam
Ook voor oud-studenten Emmy (50) en Klaasje (42), werkzaam vanuit zorgorganisatie Agathos bij de Obadjaschool in Zwolle, was er sprake van maatwerk. Allebei volgden ze zo’n twintig jaar geleden de opleiding Verzorgende Individuele Gezondheidszorg niveau 3. ‘Ik werkte al dertien jaar als zorgondersteuner in het speciaal onderwijs’, vertelt Emmy. ‘Wat ik deed, klopte voor mijn gevoel wel, maar ik
miste een soort bekwaamheid. Collega Klaasje had dezelfde behoefte, dus we besloten een opleiding te gaan volgen.’
'De theorie werd van betekenis in de praktijk'
Theoretisch onderbouwd
‘Het leren ging me goed af omdat ik de opleiding ongelofelijk interessant vond’, zegt Emmy. ‘Alles viel steeds meer op z’n plek. Wat ik altijd al deed, werd nu theoretisch onderbouwd. Zaken die ik in mijn werk dagelijks tegenkwam, bleken een naam te hebben, onderzocht te zijn door wetenschappers en omschreven in studies. Dat vond ik echt super.' Ik vind het heel fijn dat ik ouders en verwanten u beter kan uitleggen wat ik doe en waarom’, zegt Klaasje. ‘Eerder had ik daar niet de juiste woorden voor, wist ik de methodes niet te benoemen.’ ‘Het is mooi dat de theorie van betekenis werd in de praktijk. Dat is onze missie’, zegt Janneke. ‘Jullie zijn van onbewust bekwaam bewust bekwaam geworden.’
Levensvisie
Emmy en Klaasje kozen bewust voor een christelijke school. ‘Op mbo Menso Alting wordt ook echt iets met die christelijke identiteit gedaan’, zegt Klaasje. ‘Van de dagopening werd altijd iets heel moois gemaakt. De één gelooft wel, de ander niet, daardoor krijg je bijzondere gesprekken.’ ‘We hadden het bijvoorbeeld ook over ethische dilemma’s’, zegt Emmy. ‘Dat kon gaan over het gebruik van medicatie, of de mogelijkheid voor mensen met een beperking om kinderen te krijgen.’ ‘Iedereen heeft een bepaalde levensvisie’, zegt Janneke. ‘We vragen de studenten om die te delen, een kijkje in het persoonlijke leven te geven. Waar sta je, wat vind je belangrijk. Dat zijn mooie, inspirerende momenten.’
Blijven ontwikkelen
‘Het was wel wennen om weer naar school te gaan’, zegt Klaasje. ‘Vroeger ging het heel anders. De docent vertelde je wat en dan ging je naar huis om het uit je hoofd te leren’. Janneke: ‘De vraag is of je je de kennis echt eigen hebt gemaakt, als je een acht op een toets haalt. Weet je het dan over drie weken dan nog? Tegenwoordig vindt leren vooral plaats in de praktijk. Dat past bij onze visie op onderwijs.’
'Wat ik altijd al deed, werd nu theoretisch onderbouwd'
Samen optrekken
Het was een bijzondere tijd voor Klaasje en Emmy, maar ook voor mbo Menso Alting. ‘BBL was drie jaar geleden ook voor ons nieuw, het was spannend’, zegt Janneke. Nu drie jaar later staat de opleiding stevig in de steigers. ‘Hoe kun je blijven aansluiten bij de leervraag van de student, is de vraag’, aldus Janneke. ‘We hebben het samen opgebouwd, ieder vanuit de eigen rol.’ Emmy en Klaasje kunnen iedereen adviseren zo’n BBL-traject te volgen. ‘In het begin was het wel een chaos in mijn hoofd’, zegt Emmy. ‘Ik wilde alles opschrijven om niets te vergeten. Het was wennen na zolang niet meer naar school te zijn geweest. Maar als je doet wat je leuk vindt, kun je veel bereiken’, zegt Klaasje. Ze overwegen om over een tijdje niveau 5 te gaan doen. ‘Jullie hebben de potentie!’ zegt Janneke. ‘We hebben hart voor onze studenten en willen graag bewuste en bekwame mensen afleveren aan het werkveld.’